HTML

grizzlybear

Friss topikok

  • vczxwibyugl: svpatelzhmgipbvzbpvlensfvvq, The Renegade Diet, ypqzeqhdg, Buy The Renegade Diet, fZHjrdmwn, http:... (2012.03.19. 08:33) Közgazdász szemmel
  • lna: lna (2010.12.09. 19:42) 2010. 12. 02.
  • wassumerryvem: DUBLIN (Reuters) – The Irish Mothers Day Gifts Aviation Claim said it would permit flights to effe... (2010.05.06. 11:34) Életrajzi vonatkozások
  • grizzlyke: szia főpilóta, igen igyekszem megszerezni azt a cikket, de még nem tették fel (2010.03.10. 09:46) Bayer Zsolt levele Vona Gábornak

Címkék

2007.05.04. 07:39 grizzlyke

Bárány és herőce   2007.május 03.   hetivalasz

Lévai Anikó szerint nincs jobb- vagy baloldali töltött paprika, szakácskönyve mégis csattanós válasz Gyurcsány Ferenc - nyilvánossággal megosztott - vasárnapi főzőcskéire. A máris bestsellerré vált A konyhaablakból című kötet szellemisége többet mond a polgári értékrendről, mint bármely pártprogram.

- Politikusok családi életébe bepillantani - manapság kedvelt "népszerűségnövelő" műfaj.

- Nem ilyen céllal írtam, semmilyen politikai tőkét nem akartam a könyvből kovácsolni. Pusztán csak újfajta étvágyat próbáltam gerjeszteni a magyarokban: álljanak föl egy pillanatra a tévé elől, olvassanak bele a történetekbe, s ha van kedvük, készítsék el az ételt, amit kinéztek maguknak. Egyenek egy jót a barátaikkal vagy a családdal.

- Gyurcsány Ferencet is sikerült elcsábítania: blogjában olvashattuk, hogy az ön töltött paprikájából merített ihletet a vasárnapi ebédhez.

- Hallottam róla, örülök neki.

- Dobrev Kláráról röppent föl először, hogy - az egészséges életmód jegyében - szakácskönyvet készül írni, de úgy látszik, a lifestyle szakácskönyvek "versenyében" a másik oldal volt gyorsabb.

- Nem vagyok politikai szereplő, ilyenformán nem vagyok "a másik oldalon". Meg különben is, az ételek nem jobb- vagy baloldaliak: van töltött paprika meg zöldségleves meg herőce. Még nem tűnt föl, hogy az ételeknek lenne valamilyen pártbéli besorolásuk, pedig elég régóta forgolódom a konyhában.

- Reggeli futás közben találkozott a kiadójával, a kutyáját sétáltató Laux Józseffel, aki rábeszélte a könyv megírására. Hajnalban pedig sötét van, és kihalt minden utca...

- A Normafánál, ahol futok, óriási az élet. Van egy "nagyon elit" klubunk, ahova minimum négygyerekes anyák tartoznak: onnan lehet őket felismerni, hogy ők érkeznek a legkorábban, hogy mire a család ébred, otthon legyenek.

- A férje, Orbán Viktor mit szólt a könyv ötletéhez? Volt valami fenntartása?

- Nagyon fontos érvei voltak, leginkább az, hogy lesz-e rá időm. Noha lassan szervezőgéniusznak tartom magam, azért az öt gyerek az öt gyerek. Nagyon különböző korúak, mindegyikkel külön is kell foglalkozni, meg kell szervezni a mindennapjaikat. Plusz főzni, mosni, takarítani, s mellesleg van egy munkahelyem is. Egy családban ezek a legfontosabb szempontok.

- Hogy sikerült a munkát belepréselni a napjaiba?

- Az éjszakáim rövidültek le.

- De éjszaka nem lehet főzni, Szőcs Gézával kóstoltatni, aki csak úgy vállalta az Előszó megírását, ha minden ételt meg is ízlelhet.

- Kiválogattuk azokat az ételeket, amelyekhez biztosan akartunk fotót. Egyik nap bevásároltam, hétvégén bepácoltam, amit kellett, kedden pedig megfőztük az ételeket. Volt néhány fogás, amit a következő ételhez is fel lehetett használni. Utána megszerveztünk még egy napot, amikor további két tucat ételt készítettünk el.

- Hogyan állt össze a könyv szerkezete?

- A kiadóval először is tisztáztuk, hogy nem vagyok se szakácsnő, se cukrász: ötgyerekes anya vagyok, aki egyébként mindennap főz a családjának. Azt kérték, hogy akkor állítsak össze olyan receptgyűjteményt, amit mondjuk egy év alatt főztem meg különböző ünnepekre vagy hétköznapokra. Egyetemista koromtól gyűjtöm a régi szakácskönyveket, bújom az antikváriumokat, a fiókomat már nem lehet becsukni a sok-sok recepttől, van tehát némi jártasságom. Csak válogatni, rendszerezni kellett, meg visszaemlékezni, hogy melyik jeles napra mit készítettem. Így került bele például fiam konfirmálása.

- Ez az érdeklődés több mint egy ötgyerekes anya főzőcskézése: más erre műsort, főzőiskolát alapít.

- Szerintem sok magamfajta nő van az országban. Azt is vállalom, hogy ezek az ételek nem az én kreálmányaim: amerre jártam a világban, hoztam egy-egy ételt, de ha beülök egy étterembe, akkor is próbálom kitalálni, mit miből csináltak. Azt is meg tudom saccolni, hogy férfi vagy nő főzte-e a levest. A levesnek lelke van, az árul el a legtöbbet a készítője fantáziájáról: hogyan aprították össze a belevalókat, turmixolták, szűrték vagy passzírozták-e - sok felfejthető rétege van egy levesnek.

- Hogyan jött az ötlet, hogy saját családi történeteivel körítse az ételeket?

- A gyerekeknek mindig mesélek főzés közben: ételekről, történelemről, kultúrtörténeti érdekességekről - ahogyan egy normális családban zajlik az élet. Fagylaltkészítés közben például el szoktam mondani, hogy azt állítólag Nagy Sándor szakácsai csináltak először, vagy hogy Rigó Jancsi sukorói cigányprímás volt, aki elszeretett egy belga hercegnét, megszöktette, és két évig vele élt. De a csirkepaprikásról is el lehet mesélni, hogy annak idején Sisinek melyik vendéglőből vitették, amikor Budapesten járt. Eredetileg tehát arra gondoltam, hogy ilyen történeteket írok az ételekhez, de hát erről már remek könyvek születtek. Olyat kellett kitalálni, amit csak én írhatok meg. A barátnőim mondták, hogy veletek annyi vicces történet esett meg, soknak köze van a gasztronómiához is, inkább erre fűzzem föl a könyvet.

- Olyan sosincs, hogy ott egye meg a fene a konyhát, ma pizzát rendelünk?

FOLYTATÁS: AZ INTERJÚ TELJES TERJEDELMÉBEN A HETI VÁLASZ NYOMTATOTT LAPSZÁMÁBAN, A 26-28. OLDALON OLVASHATÓ.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://grizzly.blog.hu/api/trackback/id/tr406316688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása