HTML

grizzlybear

Friss topikok

  • vczxwibyugl: svpatelzhmgipbvzbpvlensfvvq, The Renegade Diet, ypqzeqhdg, Buy The Renegade Diet, fZHjrdmwn, http:... (2012.03.19. 08:33) Közgazdász szemmel
  • lna: lna (2010.12.09. 19:42) 2010. 12. 02.
  • wassumerryvem: DUBLIN (Reuters) – The Irish Mothers Day Gifts Aviation Claim said it would permit flights to effe... (2010.05.06. 11:34) Életrajzi vonatkozások
  • grizzlyke: szia főpilóta, igen igyekszem megszerezni azt a cikket, de még nem tették fel (2010.03.10. 09:46) Bayer Zsolt levele Vona Gábornak

Címkék

2006.11.12. 19:20 grizzlyke


Surján László a "potyautasokról"

Az "egészségügy reformja" kapcsán sokak felfigyeltek a kormánynak a potyautasokra vonatkozó megjegyzésére. A gondolkodásra nem hajlamos szolgalelkű sajtó ezt a figyelmet a potyautasok, tehát azok elleni hangulatkeltésre használta, akik nem fizetnek járadékot. A reformnak csúfolt ámokfutás olyan elemeit lövi ki a biztosítási rendszernek, amelyben eddig közmegegyezés volt.
Nem tagadom, lehetnek a rendszerben potyautasok. Olyanok is, akiknek a kiszűrését és a biztosítási rendszerbe való belépését valóban ki kell kényszeríteni. Kikényszeríteni? Miért? Mert kötelező. Az állami egészségügyi rendszerről a társadalombiztosításira való áttérés - bármit locsog időnként Gyurcsány Ferenc az Antall kormány alatt történt meg. Akkoriban nagyon figyeltünk arra, hogy önhibáján kívül senki ne essen ki a rendszerből. Ezt a szemléletet megőrizte a Horn kormány is, érdemes elolvasni, hogy kiket tekint az 1997. évi LXXX. sz törvény egészségügyi szolgáltatásra jogosulnak. A biztosítottak felsorolása után részletesen felsorolja a jogalkotó azokat, akik járulék fizetés nélkül jogosultak az ellátásra. A különleges eseteket nem számítva ide olyanok tartoznak, akik vagy már fizettek, vagy majd fognak fizetni járulékot. A rendszer alighanem teljes, azaz minden embert lefed, hacsak maga-magát nem helyezi a törvényen kívülre. Ha ezeket az embereket megtalálják, és mondjuk a 16. § (1) bekezdésének n) pontja alapján érnék el, hogy biztosítottak legyenek, akkor sokban javulna a közbiztonság.

Egészségügyi szolgáltatásra jogosultak

16.§(1) Egészségügyi szolgáltatásra jogosult - a biztosítottakon túl - az, aki
a) táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben, baleseti táppénzben, baleseti járadékban,
b) saját jogán nyugdíjban, hozzátartozói nyugellátásban,
c) öregségi, munkaképtelenségi, özvegyi járadékban, növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi, özvegyi járadékban, átmeneti járadékban, rendszeres szociális járadékban, egészségkárosodási járadékban részesül,
d) nemzeti gondozási díjban (pótlékban), hadigondozotti ellátásban,
e) bányászati keresetkiegészítésben,
f) gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozási díjban,
g) Magyarországon nyilvántartásba vett egyháztól, felekezettől nyugdíjban,
h) rendszeres szociális segélyben, időskorúak járadékában, ápolási díjban, gyermeknevelési támogatásban, munkanélküliek jövedelempótló támogatásában
részesül, továbbá
i) középfokú nevelési-oktatási vagy felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató magyar állampolgár,
j) sorkatonai (polgári) szolgálatot teljesít,
k) az 5. § (1)-(2) bekezdése alapján biztosítottnak minősülő, valamint az a)-j) pontokban említett személyek eltartott hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont], akinek jövedelme havonta nem haladja meg a tárgyév első napján érvényes minimálbér 30%-át,
l) a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező kiskorú magyar állampolgár,
m) személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális intézményben elhelyezett személy (ide nem értve a külföldi állampolgárt), a gyermekvédelmi rendszerben utógondozási ellátásban részesülő 18-24 éves fiatal felnőtt,
n) fogvatartott,
o) a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény rendelkezései szerint egészségügyi szolgáltatásra jogosító igazolvánnyal rendelkezik, hajléktalan és szociális rászorultságát a tartózkodási helye szerint illetékes települési önkormányzat polgármestere megállapította,
p) egészségbiztosítási ellátások megszerzése végett megállapodást kötő személy és eltartott hozzátartozója,
r) a 39. § (2) bekezdése szerinti egészségbiztosítási járulék fizetésére kötelezett és eltartott hozzátartozója.

(2) A nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó külföldi állampolgár az egyezményben foglaltak szerint jogosult egészségügyi ellátásra.

Ha pénzhiány miatt a fenti kört szűkíteni kényszerülünk, azt akár még el is lehetnek fogadni, bár az egészségbiztosító bevételeinek növelésére talán nem ez a legjobb módszer. De potyautasnak mondani például a hozzátartozókat, akiknek eddig - lásd a k) pontot - valaki után (házastárs, szülő jogosan járt az ellátás, felháborító.
Itt most elsősorban a családtagokra gondolok. Ha valaki házastársát vagy felnőtt gyermekét eltartja, felfogásom szerint terhet vesz le az államról. Az állam ugyanis nem nézheti tétlenül, hogy polgárai ellátás nélkül legyenek, s a szociális törvények keretei között gondoskodnia kell róluk. A családi kötelék szintén ellátási kötelezettséget jelent, de méltányos, hogy ha a család tehermentesíti az államot, azaz a közösség egészét, akkor kapjon is valamit a közösségtől. Ilyen a családfenntartó által fizetett társadalombiztosítási járulék terhére a családtagoknak adott egészségügyi ellátás.
A baloldali kormányok családszemléletével gyakorta van baj. Már a Horn kormány alatt hozott törvény szűkítette a lehetőségeket. Az általam előterjesztett társadalombiztosítási törvénymódosítás 1992-ben több saját jövedelmet engedélyezett az eltartottaknak, mint a fenti k) pont. Idézek:

15.§(1) A biztosítottat betegségi és anyasági ellátásként egészségügyi szolgáltatás, táppénz, terhességi-gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj és anyasági segély illeti meg. A biztosított halála esetén temetési segély jár.
(2) A biztosított eltartott hozzátartozója egészségügyi szolgáltatásra és anyasági segélyre jogosult. Az eltartott hozzátartozó halála esetén temetési segély jár.
(3) A (2) bekezdés alkalmazásánál eltartott hozzátartozónak kell tekinteni a biztosított kiskorú gyermekét, valamint azt a háztartásában élő közeli hozzátartozóját [Ptk. 685. § b) pont], akinek havi jövedelme a naptári év első napján érvényes minimális bér összegét nem haladja meg."

Mi tehát a minimálbérig engedtük tehermentesen a hozzátartozók jövedelmét, öt évvel később ezt a minimálbér 30 százalékára csökkentették, s most már 0 forint jövedelem mellett is biztosítási díjat követelnek. Gyurcsányék annyi pénzt eltapsoltak, hogy már ezt a réteget is nyúzni fogják. Ha ugyan a szocialista képviselőknek nem jön meg az esze.
Ha a biztosítási rendszerben a jövedelem egy bizonyos százalékával kell hozzájárulnunk az egészségügyi ellátáshoz, akkor a jövedelemnélküliek bevonása a rendszerbe a biztosítási elv ellen hat. Különösen elfogadhatatlan ez egy olyan kormánytól, amely a fix összegű hozzájárulás felszámolását hirdette meg.

Ha a mai Magyarországon tömegével élnének olyanok, akik unatkozással és pletykálással verik el az idejűket, míg férjük megkeresi a havi megélhetéshez szükséges pár rongyos milliót, még érteném a háztartásbeliek megsarcolását. Ám itt olyan tételtévesztés van, mint Mikola István szinglik elleni kirohanása. Az egyedül élő nő hazánkban nem az élet élvezeteit habzsolja önzőn, hanem igényes valaki, aki nem talált még magához illő társat. Az a háztartásbeli, aki ma otthon él, nem henye úriasszony, vagy (úriember, mert ez a változati is létezik), hanem szülő, aki népes családja gondozásával, nevelésével foglalkozva a legtöbbet adja a jövő Magyarországának: a gyermekeit.
Ha pedig a potyautasok zöme eddig nem volt potyautas, mert jogszerűen, és mint láttuk a társadalmi igazságosságnak megfelelően nem fizetett, de most fizetni kényszerül, akkor a járulék szintjét le kellene vinni valamennyivel, hiszen ha több a teherviselő, kisebb lehet a teher. Ez azonban nem tenne jóvá egy amúgy hibás lépést.

A háztartásbeliek megsarcolása sem a várható bevétellel nem indokolható, sem a társadalmi igazságosságnak nem felel meg. Mi lehet a gondolat mögött?


Attól tartok, politikai megfontolás. Az a gyermeknevelő réteg, ahol az egyik szülő otthon van, nem a bal-liberális kormányok támasza. A közösség-központú család értékekhez kötődő embereket nevel. Mindez büntetendő egy magát liberálisnak hirdető, de végtelenül intoleráns hatalom örült logikája szerint.
Ez lenne a szociáldemokrácia? Nekem, mint keresztényszociális politikusnak, elfogadhatatlan.

Forrás: mkdsz.hu


Lehallgatórendszerre jut akár félmilliárd forint is 2006-11-11 12:57:38  
Épül a "HÁLÓZAT"
Lehallgatórendszerre jut akár félmilliárd forint is
Miközben az összes minisztérium költségvetése jelentősen csökken jövőre, addig a polgári nemzetbiztonsági szolgálatoknak és a rendőrségnek csaknem húszmilliárd forinttal több pénzt juttat a Gyurcsány-kormány. Többek között félmilliárd forintot fordítanak a lehallgatórendszer fejlesztésére, hogy így „fokozhassák” a „szélsőséges szervezetek és csoportok elleni küzdelmet” - írja Pilhál Tamás a Magyar Nemzetben.

Tegnap felkerült a Pénzügyminisztérium internetes honlapjára a 2007. évi költségvetésről szóló törvényjavaslat Veres János pénzügyminiszter aláírásával. Ebből kiderül, hogy minden egyes minisztérium jóval kevesebb pénzből gazdálkodhat jövőre, mint az idén. Azonban akad két olyan szervezet, amelyet nem érint a Gyurcsány-féle megszorítócsomag, sőt: jövőre még az ideinél is több pénz áll majd rendelkezésükre. Ez a két szervezet a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok (titkosszolgálatok) és a rendőrség.

A titkosszolgálat három országos hatáskörű szervet foglal magában: a Nemzetbiztonsági Hivatalt, az Információs Hivatalt és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatot. A költségvetésitörvény-javaslat tanúsága szerint az idei 34,9 milliárdról jövőre 35,76 milliárdra, tehát csaknem egymilliárd forinttal nő ezen szervezetek támogatása a büdzsében.

A dokumentumban az olvasható: „A 2007. évi költségvetés a szolgálatok részére – elsősorban a gazdaságbiztonsági tevékenység, illetve a szélsőséges szervezetek és csoportok elleni küzdelem erősítése érdekében – biztosítja a műveleti tevékenység fokozásához és kiemelten a műveleti tevékenység támogatására szolgáló technikai fejlesztéshez szükséges előirányzati többleteket, valamint a szükséges többletlétszámot.” Például a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat 504,6 millió forintot kap a lehallgatórendszer technikai szintjének fejlesztésére. Eközben 157,1 millió forint többlettámogatást kap a Nemzetbiztonsági Hivatal, hogy rácsatlakozhasson az internetes kommunikációt ellenőrző rendszerre, amelynek kiépítése egyébként jövőre fejeződik be. Itt további három embert alkalmaznak majd a többletfeladatok elvégzésére.

A költségvetés tervezetéből az is kiderül, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően a két rendszer képes lesz a „megnövekedett megrendelői igények magasabb színvonalú és nagyobb hatékonyságú kielégítésére”. Hozzáteszik, „ugyancsak a megrendelői igények jelentős mértékű növekedése indokolja a figyelőkapacitás – elsősorban vidéki – bővítését”, amelynek során jövőre húsz embert vesznek fel a Nemzetbiztonsági Szakszolgálathoz, ami 250 millió forintos pluszköltséget jelent a költségvetésnek. Ráadásul ez csak az első lépés, hiszen a szakszolgálat egy 2009-ig tartó programot indított a figyelőkapacitás bővítésére.

Külön tétel a szolgálatok költségvetésében a „műveleti munka erősítése”, amely az adófizetőknek további százmillió forintjába kerül.

A rendőrség (beleértve a megyei kapitányságokat, a Rendészeti Biztonsági Szolgálatot és a Köztársasági Őrezredet) költségvetési támogatása még a titkosszolgálatokénál is drasztikusabban emelkedik: míg az idén 158 milliárd forintot kaptak a büdzséből, addig jövőre 173,5 milliárd forint jut nekik, tehát 15,5 milliárddal több. Ezzel szemben a rendőrök munkáját ellenőrző Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálatának támogatását tovább csökkenti a kormány. Míg 2005-ben még 1,8, addig az idén már csak 1,65, jövőre pedig csupán 1,63 milliárd forintot juttatnak a rendőrség szakmai kontrollját biztosító szervezetnek.

Az MSZP–SZDSZ 2002-es hatalomra kerülése óta a rendőrség és a titkosszolgálat is politikaformáló tényezővé vált. A rendőrség számos alkalommal akadályozott meg vagy oszlatott fel többnyire politikai jellegű tüntetéseket. A Nemzetbiztonsági Hivatal a szlovák szolgálatok jelzésére hivatkozva a tavaszi választási kampány idején terrormerényleteket jövendölt, majd a szeptember 23-i Fidesz-nagygyűlés megtartását hiúsították meg egy bombafenyegetéses információval. Legutóbb a Debil és Gyík közötti lehallgatott telefonbeszélgetést dobták a nyilvánosság elé, amellyel azt próbálták bizonyítani, hogy a szélsőséges tüntetők szándékosan húzták a Fidesz megemlékezése felé a vízágyúkkal, könnygázgránátokkal és gumilövedékekkel a tömeget oszlató rendőröket október 23-án.

(www.mno.hu)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://grizzly.blog.hu/api/trackback/id/tr636317854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása