Metrók ezermilliárddal olcsóbban 2008-03-07 Magyar Hírlap Zsidai Péter
A fővárosnál évek óta hiába házalt, Brüsszel azonban fogadta a nyugalmazott mérnököt.
Ezermilliárd forintot spórolhatna a főváros, ha hálózatszerűen fejlesztené a metrót áll egy mérnök lapunkhoz eljuttatott dokumentumaiban. Kevesebb pénzből rövidebb időn belül több helyre jutna el a négyes és az ötös metró, a hármast pedig végre befejezhetnék.
Egy civilszervezet saját szakállára tervezi az ötös metró nyomvonalát adta hírül az egyik internetes portál. Szentesi Emil nyugdíjas üzemmérnök előbbre tart a fővárosi metróvonalak tervezésében, még a négyes metró nyomvonalának kijelölése előtt felvázolta az épülőnél ésszerűbb metróhálózatot derül ki a lapunknak átadott dokumentációból. Szentesi Emil nyugat-európai városok metrószerkezetét vette mintául, amelyeknek lényege, hogy egy alagútban több járat is közlekedik, szakaszonként a felszínen haladva. A szakember szerint több száz milliárd forint kidobott pénz úgy fúrni egy alagutat, hogy azt csak egy járat használja, mint ahogyan Budapesten szokás.
A négyes metró megépítését éppen ezért összekapcsolná a hármas befejezésével, illetve az ötös kialakításával. Közlekedésszervezési javaslataiban a Kálvin tértől elágaztatva a Petőfi hídig vezetné a négyes metrót vagy a hidat használná, vagy a Duna alatt vinné tovább a vonalat. Kéreg alatt haladna az Irányi út, a Kosztolányi tér, az Etele tér érintésével egészen a Budaörsi útig. A négyes járatot a Petőfi hídnál javasolná összekapcsolni a csepeli HÉV vonalával, mivel egy kilométer alagúttal elérhető a Kálvin térnél a hármas metró alagútja, mindössze két váltóra lenne szükség. Ez a nyomvonal nemcsak a költségeket kímélné, hanem a budai hegyben fakadó karsztforrásokat is, amelyek a Gellért téri állomás miatt veszélybe kerülhetnek.
A Kálvin tértől a hármas alagútjában futna az ötös metró: a Gyöngyösi utcától két és fél kilométeres alagútban érné el a Hajógyári-sziget érintésével a Rómaifürdőt, ott a szentendrei HÉV hálózatára csatlakozna. A másik összekötő pont a már említett Boráros téri HÉV-végállomáson lenne. Az öntevékeny civilszervezet 244588 milliárdra becsülte az ötös vonal költségét, a városháza körülbelül hatszázmilliárdra. Szentesi Emil szerint saját koncepciója százmilliárdból megépíthető lenne három év alatt.
A nyugdíjas üzemmérnök a hármas metró befejezéséről is gondoskodna két leágazással. Az egyik az eredeti végállomásként kitűzött Megyeren lenne, az Erdősor utcában, a másik a XV. kerületi összeköttetést teremtené meg a Rákos út elérésével.
A négyes metró két szakaszának költségvetése most ötszáztizenegymilliárd forint. Szentesi a hármas metró tízkilométeres alagútjának felhasználásával ötszázmilliárdot takarítana meg, mert a teljes négyes metró nyomvonalán feleannyi alagutat fúrna, így fele pénzből valósítaná meg 2012-re. Terveivel már 1998-ban elkészült, azóta hiába ajánlja a városvezetés figyelmébe. A négyes metró pazarló kivitelezése miatt az Európai Unió regionális főigazgatóságához fordult. A hivatal azt mondta, a projektértékelés során figyelembe veszik információit. Erre azután kerülhet sor, hogy a kormány a projekt támogatási kérelmét benyújtotta az Európai Bizottságnak.
Villanyautó - teljesen magyar találmány - 2-3 Ft/km költséggel üzemel, 2,5 millióért - mégsem kell a magyaroknak
Villanyautó (video)
Villany Trabi
Villany Chevrolet