HTML

grizzlybear

Friss topikok

  • vczxwibyugl: svpatelzhmgipbvzbpvlensfvvq, The Renegade Diet, ypqzeqhdg, Buy The Renegade Diet, fZHjrdmwn, http:... (2012.03.19. 08:33) Közgazdász szemmel
  • lna: lna (2010.12.09. 19:42) 2010. 12. 02.
  • wassumerryvem: DUBLIN (Reuters) – The Irish Mothers Day Gifts Aviation Claim said it would permit flights to effe... (2010.05.06. 11:34) Életrajzi vonatkozások
  • grizzlyke: szia főpilóta, igen igyekszem megszerezni azt a cikket, de még nem tették fel (2010.03.10. 09:46) Bayer Zsolt levele Vona Gábornak

Címkék

2008.02.15. 22:39 grizzlyke

Orbán: az alapellátásban nincs helye profitnak    2008. február 14.  InfoRádió
 
Nincs helye profitérdekelt biztosítóknak az egészségügyi alapellátásban - mondta Orbán Viktor az InfoRádió Aréna című műsorában. A Fidesz elnöke hozzátette: "jobb, ha ezt a befektetők most értik meg, mintha később szívnák a fogukat".

Visszakanyarodva az egészségügyhöz, megkezdődött a biztosítási rendszer átalakítása, az Országgyűlés másodszor is elfogadta az ezzel kapcsolatos törvényt. Meg fogják akadályozni ennek végrehajtását vagy lassítani fogják?

Mindent megtennénk, hogy megakadályozzuk a végrehajtását, de ez nem olyan egyszerű. A magyar társadalomban egyetértés uralkodik afelől, hogy ez egy rossz törvény. Civil szervezetek, a betegek érdekképviselői, szakmai szervezetek, a Magyar Tudományos Akadémia, a törvény elleni aláírásgyűjtésben résztvevő emberek százezrei mind azt mondják, hogy a magyar társadalom nem kér ebből a törvényből. Ebben egyetértés van, és én pozitívnak tartom, hogy legalább valamilyen törvénnyel szemben világosan állást tudunk foglalni. A kérdés az, megvannak-e az eszközök ahhoz, hogy hatályon kívül lehessen ezt a törvényt helyezni. Van egy népszavazási kezdeményezés, amely jó esélyt nyújt erre.

A Magyar Orvosi Kamara már korábban bejelentette, hogy minden eszközzel gátolni fogják a törvény végrehajtását. Ezt támogatják?

A népszavazáson kívül más eszközt ma ennek a törvénynek a hatályon kívül helyezésére nem látok.

Korábban azt mondta: ígéretét vették - és ezt be is fogja tartani -, hogy mindent visszacsinálnak, ha kormányra kerülnek. Ez az ígérete most tarthatónak látszik?

Most kell igazán komolyan venni.

Mit fognak tenni, ha kormányra kerülnek? Új törvényt fognak hozni? Eltörlik a régit?

Majd meglátjuk, milyen garanciákat ad a mostani kormányzat a magánbefektetőknek, akik a magyar egészségügyön keresztül akarják a pénzüket fialtatni, így akarnak profithoz jutni. S megnézzük azt is, hogy ezzel a garanciarendszerrel szemben milyen más szabályrendszert lehet megalkotni.

Vannak konkrét terveik?

Nem, de sosem szerettem azokat a közéleti embereket, akik előre kijelentik valamiről, hogy nem lehet elérni. Azok közé tartozom, akikben megvan a szándék, hogy akárhány akadályt is támasztanak eléjük, elérjék a céljaikat. S ha összefogunk, ha a magyar társadalom támogatni fogja a szándékainkat, akkor ezt meg is fogjuk tudni csinálni. A szakértők majd megtalálják a részletkérdések megoldásához kétségkívül szükséges válaszokat.

Meg lehet ezt tenni Ön szerint anélkül, hogy ne kerülne nagyon sok pénzébe a magyar embereknek egy, éppen létrehozott rendszer átalakítása?

Csak úgy szabad. Annak az intézkedésnek semmi értelme, hogy többet fizetünk rá, mint amit nyerünk vele.

Ha olyan lesz a garanciarendszer, akkor az emberek pénzéből kell kifizetni a rendszer felmondásának árát.

Így van. Ezért olyan megoldást kell választani, hogy az embereknek ez ne kerüljön pénzükbe. A korrektséget, a tiszta lapokkal való játékot mindenek fölött álló szempontnak gondolom. A Fidesz befektető- és magánvállalkozás-párti szervezet. Tehát örülünk annak, ha Magyarországon egyre több a magánvállalkozás, a befektetés, még annak is örülünk, ha egyre több a külföldi befektetés ott, ahol egyébként szerintünk ennek megvan a helye. De a Fidesz fölfogása szerint az egészségügyben nincs helye profitérdekeltségnek. Magam is azon az állásponton vagyok, hogy az egészségügy, az egészségügyi alapellátás az a terület, ahol nincs helye profitszerzési szándékoknak és üzleti érdekeknek. Ezt világosan megmondtuk, mindenki tudhatja. Jobb, ha a befektetők most megértik ezt, mintha később szívnák a fogukat.

Beszélnek Önnel erről a befektetők? A Világgazdaság azt írta, hogy bankárok, pénzügyesek, nagykövetségek kilincselnek Önnél.

Egyelőre maradjunk az egészségbiztosítás témakörénél. Ugyanazt kérdezik tőlem, mint Ön, és én ugyanazt a választ adom.

Tehát nem mennek bele a részletekbe?

Van egy alapvető kérdés: a magyar egészségügynek az a problémája, hogy kevés benne a pénz. Ha a rendelkezésre álló pénz egy részét profit formájában ki fogják vonni, akkor a magyar egészségügy rosszabb állapotba kerül. Azt a kérdést mégiscsak föl kell tenni - és én föl is szoktam tenni - a biztosítóknak, hogy miért is akarják a saját pénzüket milliárd szám befektetni? Segíteni akarnak a magyar embereken, a magyar egészségügyön? Támogatni akarják a beteg magyarokat? Nem, ők nyereséget akarnak. De ebből az egészségügyi rendszerből? Ennek az alapellátási részéből? Mert arról lehet beszélni, hogy a kiegészítő területeken magánbiztosító társaságok jöjjenek létre. Ilyen az életbiztosítás, hogy csak egy példát mondjak. Természetesen erre nyitottak vagyunk. De az alapellátás területén nem.

Javítson ki, ha rosszul emlékszem, de mintha korábban azt mondta volna, hogy az egészségügyben nincs kevés pénz Magyarországon sem, hiszen magas járulékokat fizetünk, csak rosszul költjük el a pénzt. Ehhez képest most úgy látja, hogy a pénz is kevés?

Mihez képest kevés vagy sok a pénz? Ha azt nézzük, hogy egy nyugat-európai ország a teljes nemzeti össztermékének hány százalékát fordítja az egészségügyre, és ez az arány mekkora Magyarországon, akkor azt kell mondanom, hogy nálunk jóval alacsonyabb - bár arról vannak viták, hogy pontosan mennyi. Azt hiszem, a korrekt szám Magyarországon valahol a GDP 6,5-7,5 százaléka között mozog, ezt az arányt a nyugat-európai országok meghaladják, ott a tíz százalék körüli érték az átlagos. Ha pedig azt nézzük meg, hogy az ő tíz százalékuk hány eurót jelent, illetve a mi tíz százalékunk mennyit, akkor óriási különbséget tapasztalunk. Tehát kétségkívül úgy áll a dolog, hogy Magyarországon az európai államokkal összevetve kevés pénzt fordítunk az egészségügyre. Ugyanakkor az is igaz, hogy sokkal többet fordítunk rá, mint amennyi meglátszik. Tehát vannak tartalékok a magyar egészségügyi rendszerben. Nem igaz, hogy semmit sem kell tenni. Például a fideszes irányítású városok kezelésében lévő kórházak meg is tettek számos ilyen lépést, a pályázatok racionalitása, a beszerzések integrációja irányába mozdultak el. Tehát van számos terület, ahol lehet korszerűsíteni a mostani egészségügyet, de ezt nem azon az alapon kell megtennünk, hogy beengedjük a befektetőket, és megengedjük, hogy a pénz egy részét nyereség formájában elvigyék.

Szokták is emlegetni az ön politikai ellenfelei azokat a fideszes vezetésű városokat, ahol úgymond privatizálják az egészségügyet. Ők a Fidesz elvi álláspontja mentén haladnak vagy helyi érdekeket érvényesítenek racionálisan?

Történt egy-két helyen ilyesmi, ez mind kifejezetten ellentétben áll a Fidesz központilag meghatározott egészségpolitikájával.

Ilyenkor mit csinál?

Megkérdezem, hogy miért tették.

Mit válaszolnak?

Elmondják, hogy miért tették. S miután ők helyi vezetők, és a nép választotta meg őket, nekem nincs jogom semmifajta következményeket megállapítani. Tehát nem veszem tudomásul, de együtt élek a helyzettel.

Akkor is, ha ez a pártnak politikai kárt okoz?

Ilyen az élet! Még egyszer mondom, a polgármestereket nem a párt nevezi ki. A képviselő-testületeket is az emberek választják meg. Elsősorban nekik tartoznak elszámolással, és csak másodsorban a Fidesz Magyar Polgári Szövetség központi vezetésének. Tehát a demokrácia fölülírja a pártszempontokat, és ezt nekem tudomásul kell vennem.

Mi van akkor, ha nekik van igazuk, és a Fidesz egészségpolitikai álláspontja hibás?

Érdemes ezen a kérdésen is elgondolkodni, de nekünk van egy szakmai stábunk, vannak szakértőink, van négy év kormányzati tapasztalatunk és van egy álláspontunk. Ráadásul döntéseket hozunk. Mikor meghoztunk egy döntést, például az országos választmány meghatározta a Fidesz egészségpolitikájának kívánatos irányait, akkor már nem érdemes azon vitatkozni, hogy ezek jó alapok-e vagy sem. Döntések születtek, meg kell próbálni ezeket végrehajtani, és majd a gyakorlatból érdemes leszűrni a tapasztalatokat.

Többször mondta évértékelő beszédében is, hogy a megszorításokat és a leépítéseket rossz módszernek tartja. Milyen más módszerrel lehet csökkenteni a költségvetés hiányát?

A gazdasági növekedés politikáját ajánljuk erre válaszképpen. Tehát mi azt gondoljuk, hogy nem a meglévő kenyeret kell egyre vékonyabb szeletekre vágni, hanem nagyobb kenyeret kell sütni, vagyis nagyobb növekedési ütemet mutató gazdaságot kell működtetni.

Hogyan? Az emberek aligha tudnak ennél többet dolgozni.

Ez így van, s ez az egyik legfájdalmasabb pont, legalábbis én annak érzem. Ha megnézzük a heti munkaórák számát, akkor a csehekkel meg a lengyelekkel együtt mi dolgozzuk a legtöbbet Európában, mégis sokkal rosszabbul élünk, mint más országok lakói. Ráadásul nem dolgozunk kevesebbet most, mint korábban. Tehát a helyzet romlásáért, az ország állapotának hanyatlásáért nem az emberek a felelősek - hiszen ők elvégezték a munkájukat ugyanúgy, mint korábban -, hanem az ország vezetése, amelyik képtelen sikeresen megszervezni az ország működését. Az emberek valóban nem tudnak többet dolgozni. Jobb gazdaságpolitikára, a gazdasági növekedést segítő politikára van szükségünk. Ma az ellenkezőjét tapasztaljuk.

Ennek a jobb politikának a lényege továbbra is a jelentős adó- és járulékcsökkentés?

Ez a kulcsa, de van egy első pillanat, amikor meg kell indulni a magasabb gazdasági növekedés irányába. Mi azt tűztük ki célul, hogy a közép-európai országok gazdasági növekedését meghaladó ütemben növekedjen a magyar gazdaság, és a gazdaságpolitikánk ezt a célt szolgálja. De az első lépésben három elemet kell összehangolni: adó- és járulékcsökkentést kell végrehajtani, a költségvetési kiadásokat reálértéken be kell fagyasztani, a korrupciót és a bürokráciát vissza kell szorítani. Ha ez a három lépés egyszerre történik, akkor a gazdasági növekedés megindul. Ennek egy nagyon komoly közgazdasági iskolája van, mondhatnám, hogy könyvtárnyi irodalmat írtak már arról, hogy ezek a lépések hogyan teremtik meg a gazdasági növekedést. Magyarországon ez nem különösebben ismert. Van ugyan egy-két Don Quijote-szerű képviselője, Horváth János professzor, a Parlament doayenje és az egykori Kisgazdapárt régi nagy harcosa, most a Fidesz parlamenti képviselőcsoportjának tagja. Minden alkalommal elmondja a parlamentben, amikor csak lehet, hogy ennek a gazdaságpolitikának, a növekedésorientált gazdaságpolitikának mi a lényege.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://grizzly.blog.hu/api/trackback/id/tr526316109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása